Marjon Merckelbach

Beeldend kunstenaar en docent

Marjon Merckelbach-Hovens(1964 )studeerde aan de Maastrichtse Kunstacademie. Haar
afstudeerrichting was Textiele Werkvormen. Dat zie je terug in haar werk.
In haar schilderijen en kijkkasten doemt een kleurrijke wereld op waarin vrouwen, uit alle
tijden, de hoofdrol spelen. De portretten in monumentaal en klein formaat presenteren
vrouwen die deel uitmaken van de geschiedenis en tegelijk ook eigentijds zijn. Hun kostuum
is meer dan een keurslijf; dat blijkt bij het nader bekijken van de rijkdom aan details. Wie
goed kijkt, ontdekt wat nog niet gezien is. Het totaal vertelt ons niet enkel iets over de rol
van vrouwen in bijvoorbeeld de hofhouding van mannen. Juist de eigen sterke positie van de
geportretteerden komt nadrukkelijk in beeld, waarbij humor en speelse ironie zich
voortdurend op de voorgrond plaatsen.
Door gebruik te maken van meer dan alleen verf en doek vinden we in haar werken vaak
verrassende elementen, die zorgen voor een toegevoegde waarde aan het portret, soms
grappig soms ironisch.
Sinds een aantal jaren is ze gefascineerd door de verhouding tussen fotografie en
schilderkunst.
”Ik zie het als een uitdaging om vergeten zwart/wit-portretten om te vormen tot een
levendige beeltenis. Als zo’n eigentijdse versie er eenmaal is, kijk je anders naar het
origineel.” De fascinatie voor het artistiek bewerken van 19e-eeuwse portretfoto’s leverde
haar een nominatie op voor de Nederlandse portretprijs (2017). In dat kader was haar werk
ook te zien in paleis Soestdijk.